zondag 15 december 2013

Nieuw jaar, nieuwe voornemens: deel 1


Met het eindejaar en hopelijk een paar vrije dagen in zicht, zou het wel eens kunnen dat je je begeeft in de gevarenzone van… het maken van goede voornemens. En we weten allemaal hoe het ons dan verder vergaat, ja toch?

Maar gelukkig staan we hier niet alleen in en kunnen we teruggrijpen naar interessant materiaal, onderzoek en tips beschreven in boeken. Vandaar: jullie krijgen van mij een reeks van drie blogberichten over hoe je ervoor kan zorgen dat 2014 ook écht een jaar van verandering kan worden!

Ben je promotiegericht of preventiegericht?

We zijn allemaal verschillend, en we worden dus ook om verschillende redenen gemotiveerd om iets te veranderen. De manier waarop je je doelen formuleert is dus van groot belang. Dit fenomeen wordt door psychologen de ‘regulatieve focus’ genoemd: focussen mensen zich liever op de voordelen van iets doen of op de nadelen van iets niet doen wanneer ze proberen hun gedrag te veranderen?

Mensen met een promotiefocus hebben meer baat bij het formuleren van promotiegerichte doelen. Een paar voorbeelden:
‘Ik wil meer tijd doorbrengen met mijn partner’
‘Ik wil me fit en gezond voelen’
De vraag is hier: wat wil je wél?


Mensen met een preventiefocus zullen meer kans op succes hebben als hun doelen preventiegericht geformuleerd worden, zoals:
‘Ik wil minder conflicten met mijn kinderen’
‘Ik wil stoppen met mijn uitstelgedrag'
De vraag is hier: waar wil je mee ophouden?

Maar hoe weet je dan waar jouw focus ligt? De beschrijvingen hieronder kunnen jou al een aanwijzing geven


Promotiefocus
  • optimistisch
  • houdt van avontuur & uitdaging
  • fleurt op van positieve feedback
  • grijpt kansen als ze zich voordoen
  • gericht op het bereiken van idealen en het behalen van voordelen

Preventiefocus

  • eerder waakzaam en gericht op veiligheid
  • hebben het eerder moeilijk met lof en complimenten
  • groot verantwoordelijkheidsgevoel
  • gericht op het voorkomen van ‘verliezen’ of het omzeilen van problemen
Vind je het nog steeds moeilijk om jouw focus te herkennen? Hier kan je een test doen.

Alhoewel de meeste mensen een dominante focus hebben, kan deze wel verschillen van situatie tot situatie. Soms zorgt een bepaalde context ervoor dat onze focus anders ligt, en dan pas je jouw strategieën ook best aan. Ben je bvb. bezig met een onderneming op te starten, dan zal een promotiefocus je wellicht verder brengen dan een preventiefocus.

De promotiefocus blijkt ook vooral interessant voor doelen op korte termijn (want: veel enthousiasme en energie), maar een preventiefocus zorgt dan weer voor betere resultaten op lange termijn. En dus kan je dit strategisch inzetten: start met een promotiefocus om te beginnen aan een moeilijk doel, en schakel over naar een preventiefocus éénmaal het doel bereikt. Zo heb je de meeste kans om ook vol te houden.

Wil je hier graag meer over lezen?


"Verander je leven en bereik blijvend resultaat" R. Yeung
"Focus" H.G. Halvorson & E. Tory Higgins


Geen opmerkingen:

Een reactie posten